tisdag 12 oktober 2010

Seminarium om tolerans

7 Oktober hölls ett seminarium om tolerans på Dorinta. Cristina och Lilia höll i dagen. De räknade med att cirka tjugo personer skulle komma, så när det kom femtio istället togs det välkommet emot! Alla fick delta och det alla var nöjda efteråt.

Samma dag, på morgonen ringde några journalister från moldavisk tv, och ville komma till Dorinta för att intervjua Maria och några av barnen på centret. Filmteamet skulle komma en timme innan seminariet, alltså klockan 12.00, men var ganska försenade och kom istället mitt i seminariet, vid tvåtiden, så det var verkligen fullt upp denna dag.

Lilia introducerar seminariet.

De som var inbjudna var från en skola i Calarasi och här ska alla delas in i grupper där de kommer att få lösa vissa frågeställningar under seminariets gång.

Och presenterar sedan vad de kommit fram till.
Maria Batku, mamma Gheorghe, en 15 årig kille som kommer till centret dagligen , berättade om händelser av intolerans och respektlöshet i samhället som hon mött.


Lilia, Eugenia, mor till Vasile som går på centret, och Cristina. Eugenia talade, likt Maria, Gheorges mor, om tillfällen hon mött respektlöshet.

Samtidigt i det andra delen av centret, hus nr ett kan man säga, för det är större med dess två våningar. Vasile (son till Eugenia ovan) och Eugen ska intervjuas av tvteamet från moldavisk tv.

Utvärdering om seminariet...

Cristina och Lilia ordnar med fikat.

Fika...

Och sen fikade vi.

2 kommentarer:

  1. Hej Emma !
    Du kan inte ana vad vi ligger denna helg, jo vi ligger i Fyrudden och det gör resten av flottan.Det är kul att du trivs där nere har det blivit kallt ännu? Hur lång tid har du kvar där nere? Vi har haft det ganska blåsigt och kallt har det oxå blivit.
    Håll ut och ta hand om dig

    Erik och alla de andra ombord

    SvaraRadera
  2. Hej Koggen!! :)
    Ah var det ovning eller varfor lag alla i Fyrudden? Hur lange ska ni vara dar?
    Ja, det har har blivit kallt har nu, men jag har tur som bor i ett hus som satt pa varmen :) Annars satts den pa kommunalt i regel i november, och det ar redan kallt sa vissa har det riktigt kyligt i sina hem.

    Jag har vart har i lite mer an en manad nu,tiden gar gorsnabbt...aker hem 15 december. Men jag har det sa bra sa jag langtar inte tills jag ska hem, bara lite ibland, men mest langtar jag efter mamma, katten och faglarna mina :) Och pappa saklart, till varen ska vi sanka ner hans urna i hans alskade hav, sa da kan jag bara ga ner till havet och prata med honom och efterskanka en kall ol i det boljande bla, som romerna gor till sina avlidna.

    Haha jag behover inte halla ut, jag har det kalasfint :) Ni far halla ut i blasten och kylan ute till sjoss...

    Tack for att du skrev :) Snart anlander ett vykort till Pelikanen fran Rumanien nar jag var dar forra veckan och halsade pa ett center.

    Kram kram och ta hand om dig!

    SvaraRadera